Delmål 1
Nullutslippforståelsen
Alle prosjekter skal ta utgangspunkt i en nullutslippforståelse.
Lala skal bruke nullutslippforståelse som verktøy for å oppnå 1,5-gradersmålet. Praksis i dag er å synliggjøre utslippsreduksjon basert på dagens nivåer. Vi skal i våre prosjekter ta utgangspunkt i null utslipp og synliggjøre utslipp ut i fra det.
Lala skal bruke nullutslippforståelse som verktøy for å oppnå 1,5-gradersmålet. Praksis i dag er å synliggjøre utslippsreduksjon basert på dagens nivåer. Vi skal i våre prosjekter ta utgangspunkt i null utslipp og synliggjøre utslipp ut i fra det.

Lala har størst potensial for å påvirke utslipp gjennom rådene vi gir. Størst påvirkning har vi i tidligfase planlegging av byer, boområder og infrastruktur. Beslutninger i tidligfase koster betydelig mindre og gir større virkning. Vi skal derfor fortsette å arbeide med tidligfase planlegging på områdenivå med mål om å legge til rette for et liv som i større grad kan utspille seg i nabolagene med mål om økt livskvalitet.
Fortid
Nåtid
Fremtid
- Planlegge og bygge på en måte som øker naturens evne til å binde karbon
- Planlegge og designe transportårer med store opplevelses- og brukskvaliteter for å øke attraktiviteten til miljøvennlig transport
- Utforme løsninger for miljøvennlig og plasseffektiv varetransport
- Påvirke byggebransjen til å ta større hensyn til myke trafikanter i byggefase gjennom arbeid med både faseplanlegging og sikkerhet, helse og arbeidsmiljøplan (SHA)
Nåtid
- Initiere forskning og kunnskapsinnhenting innen reisevalg sett opp mot utforming og kvalitet på infrastrukturen for miljøvennlige reiser
- Påvirke bransjen slik at arkitektur og landskapsarkitektur blir en viktig fagressurs i planlegging av miljøvennlig infrastruktur med fokus på gående og syklende
- Utvikle verktøy for å systematisere miljømål i ulike typer prosjekter
Fremtid
- Være med å utvikle metoder for klimagassregnskap i tidligfase planlegging
- Utvikle miljøøkonomiske metoder der bærekraft sees i sammenheng med økonomi